MOCIÓ DE LA CUP SANT JOAN-PALAMÓS SOBRE EL TRANSPORT SANITARI


El 16 de febrer d'enguany, el Ple de la Diputació de Girona, després de reconéixer l'existència de problemes greus en el desenvolupament del nou model de transport sanitari, va aprovar per unanimitat una moció en la qual s'instava al Departament de Salut i al CatSalut a: primer, de manera immediata, aportés alternatives per tal de resoldre l'actual situació de deficiències en el servei del transport sanitari de les nostres comarques, segon, es replantegés el nou model de Transport Sanitari Integral, esmenant les modificacions i deficiències detectades i, tercer, fes tramesa d'aquest acord al Departament de Salut i al CatSalut, així com als ajuntaments de la demarcació perquè, si s'escau, aquests també manifestin al Departament les deficiències en el servei que els afectin.

Amb posterioritat, les condicions del transport sanitari no han millorat gaire, ha tingut lloc un debat parlamentari sobre el tema, el Departament de Salut ha iniciat la tramitació de penalitzacions a l'empresa adjudicatària del transport sanitari, s'han revelat irregularitats en altres àmbits territorials i la CUP ha presentat una denúncia a la Fiscalia per tal que aquesta investigui si es poden observar fets delictius al voltant del regal d'una UCI pediàtrica a l'Hospital Sant Joan de Déu per part del mateix fons d'inversió que controla l’empresa adjudicatària Transport Sanitari de Catalunya SLU.

En el nostre cas, al Baix Empordà, el Vehicle d’Intervenció Ràpida (VIR), on hi va el metge/ssa i un tècnic de transport sanitari, queda allunyat de moltes poblacions donat que la ubicació de la base del vehicle és a La Bisbal d’Empordà. La major part dels serveis són a poblacions més grans a la zona costanera (Palafrugell, Palamós, Calonge, Castell Platja d’Aro, Sant Feliu de Guíxols, etc) i per tant augmenten significativament els temps d’arribada del recurs mèdic per atendre les emergències, arribant en moltes situacions 15-20-25 minuts més tard, temps del tot inadmissibles. Si el VIR arriba abans tampoc pot donar la mateixa qualitat de l’assistència donat no hi ha present tot l’ equip assistencial present inicialment. Tampoc podrà traslladar al pacient, doncs necessitarà sempre d'altra ambulància pel trasllat. En el cas de la USVI que és l’ambulància tipus UCI mòbil on hi va el tècnic i l’ infermer/a, també es dóna el mateix problema a l’inici de l’assistència del pacient, doncs incialment aquesta unitat es troba treballant sense el metge/ssa i això empitjora la qualitat del tractament que es pot donar al pacient, al no treballar l’equip complet, i posa en risc al professional infermer responsable incialment de l’assistència.

En el Transport No Urgent, el transport programat, som coneixedors de les importants deficiències des de la posada en marxa d’aquest nou model amb la nova empresa TSC. S’ ha començat amb ambulàncies amb greus deficiències, amb molt quilometratge, no confortables per problemes mecànics diversos, sense la tecnologia bàsica necessària, i amb greus problemes de coordinació que han provocat retards en l’arrribada dels pacients als hospitals, anulació de consultes programades, d’exploracions complementàries programades, de sessions de rehabilitació de diàlisi, etc. Els pacients han patit greus retards injustificats per tornar als seus domicilis i aquests problemes han estat causa de moltes reclamacions dels pacients i dels propis hospitals al propi Departament de Salut.

A més, el personal que realitza el servei no deixa d'advertir-nos del progressiu deteriorament dels vehicles, de les bases de transport, de l'organització de la feina diària i de les seves condicions laborals, incloses les coaccions per amagar a les persones usuàries el full de reclamació oficial del CatSalut i presentar-les un model de reclamació que es quedaria l'empresa TSC. Tot plegat, fets concrets que demostren l'objectiu ja declarat públicament per aquesta empresa de fer-se econòmicament atractiva al millor comprador, la seva intenció d'obtenir un ampli marge de benefici a curt termini i la seva absència d'interès pel servei públic que presta.

 

Per tot això, el Grup Municipal de la CUP Sant Joan-Palamós proposa al Ple de Palamós l’adopció dels següents ACORDS:

PRIMER.- Instar al Departament de Salut i al CatSalut a prendre de manera urgent les mesures adients per tal que els serveis de transport sanitari adjudicats, es prestin a la nostra localitat sense les deficiències presents i sense provocar els temps d'espera actuals.

SEGON.- Instar al Departament de Salut i al CatSalut a fer efectives les penalitzacions que corresponen a l'empresa TSC per incompliment de les clàusules contractuals.

TERCER.- Instar al Departament de Salut i al CatSalut a aprofitar qualsevol escletxa legal per anul·lar aquesta adjudicació i plantejar-se seriosament la gestió directa del servei.


 

CANDIDATURA D'UNITAT POPULAR DE SANT JOAN – PALAMÓS

Palamós, a 10 de maig de 2016, a les 20:00h