SENSE VERGONYA NI CONSENS, L’ALCALDE I ELS REGIDORS S'APUGEN EL SOU

El govern es premia per la seva majoria absoluta amb una pujada de sou

Per començar, des de la CUP Palamós Vila-romà volem fer constar tal com vam fer a l’exposar els nostres principis ètics i polítics durant la campanya electoral, que entenem els càrrecs dels representants electes com un servei a la comunitat i no com un privilegi o una via per fer carrera política. Entenem que el regidor hauria de mantenir la situació laboral prèvia, renunciant a les retribucions econòmiques percebudes per la seva activitat institucional. En el cas de la CUP, l’assemblea local gestiona les retribucions econòmiques rebudes per l’activitat del regidor. Entenem també que s’ha d’evitar la duplicitats de càrrecs i que, en el cas de ser imprescindible, un càrrec electe només podrà tenir una única font d’ingressos provinent de l’Administració Pública. Si n’hi hagués més d’una, una d’elles es destinaria a projectes socials decidits de forma participada. Entenem que si el càrrec electe, perquè ha d’assumir responsabilitats de govern o per incompatibilitat, ha d’acollir-se a una excedència forçosa o ha de deixar la seva ocupació prèvia, podrà percebre com a màxim dues vegades i mitja el salari mínim interprofessional (actualment 900 euros al mes).

Per tot això, la proposta que es va presentar i retirar al primer ple, celebrat el dia 9 de juliol de forma extraordinària, i la proposta aprovada el 30 de juliol en sessió ordinària amb els vots d’ERC i l’abstenció de Junts per Catalunya trobem que no és adequada. No per no haver estat prèviament consensuada, de fet des de la CUP mantenim que en sessió plenària es pot trobar el consens, amb debat i esmenes, fent-ho de forma pública, transparent i sense acords als despatxos, sinó pel fet de ser una proposta de retribucions completament desmesurada. Si la CUP governés, l’alcalde no percebria en cap cas més de 30.000 euros bruts anuals, que situarien la seva retribució a l’entorn dels 2.250 euros al mes en dotze pagues. L’alcalde de Palamós, en Lluís Puig, ha repartit feina en les regidories i ara té menys competències. Tot i això, s’ha apujat la seva retribució un 16% comparat amb l’anterior legislatura, arribant als 3.428 euros mensuals en catorze pagues (47.992 euros anuals).

Pel que fa a la duplicitat de càrrecs, hi estem en contra. De fet, quan es va retirar la proposta del primer ple per “cercar consens” realment era perquè s’acabava de saber que un càrrec electe municipal obtindria una vicepresidència a la diputació, sabent que la llei (LRSAL) no permet que un càrrec electe municipal amb dedicació exclusiva compatibilitzi el càrrec municipal amb un altre càrrec que exigeix dedicació a la diputació. La duplicitat de càrrecs sol resoldre’s duplicant les retribucions. A Palamós, na Maria Puig, primera tinent d’alcalde, cobrarà per assistències al Ple, Juntes de Govern i Comissions informatives, arribant a rebre uns 1.300€ mensuals de l’Ajuntament, a més d’una retribució de 4.612,5 euros mensuals de la Diputació. Tractant-se d’una persona que fa un servei públic de representació, trobem que és una quantitat indecent, a la qual cal afegir, com a mínim, les periòdiques retribucions de la Mancomunitat (juntament amb altres càrrecs polítics).

Pel que fa a les retribucions dels set regidors amb dedicació parcial (ara amb una dedicació mínima de 17,5 hores setmanals enlloc de 20), serà de 1.162 euros mensuals en catorze pagues, enlloc dels 1.200 anteriorment proposats. L'ajuntament es gastarà pels set regidors amb competències delegades d'alcaldia 44.000 euros més que pels cinc regidors de l'anterior legislatura, arribant als 114.000 euros anuals, més una regidora que cobrarà per assistències. Considerem que la retribució dels regidors per una mitja jornada és excessiva. De fet, els regidors que percebran aquesta quantitat podrien explicar si per l’altra mitja jornada que realitzen fora de l’ajuntament cobren la mateixa quantitat; si l’altra mitja jornada no es paga així, hauran d’acceptar que la quantitat amb la qual han acordat retribuir-se és excessiva. La tasca dels càrrecs electes és, malgrat tot, purament representativa. Això significa que són els treballadors públics de l’administració, així com els treballadors de les empreses que ofereixen serveis subcontractats per l’ajuntament (sens dubte amb altres taules retributives), els que fan la feina de veritat, realitzen els informes o els actes administratius necessaris i també són els que plantegen les opcions possibles.

Pel que fa a les catorze pagues, que ha generat debat en el Ple, no creiem que sigui significatiu. El que importa és la retribució anual, és indiferent si està dividida entre dotze o catorze pagues.

Un alcalde o un regidor és un representant del poble, és un càrrec electe que no hauria de participar del descrèdit existent vers la política. Si el govern, amb majoria absoluta, decideix premiar econòmicament la tasca desenvolupada, serà perquè els sembla que estan fent bé les coses al municipi, al passeig, a l’eixample, al Tennis, etc.

La CUP no entén així la política municipal i la vocació de servei al poble. A més, dubtem que aquesta forma d’entendre la política serveixi per impulsar la república catalana, sinó més aviat per provocar-ne la implosió