CUP PALAMÓS VILA-ROMÀ, LLIURE DE SANTS I FENT MEMÒRIA

La substitució de “Sant Joan” per “Vila-romà” en el nom de l'assemblea local de la Candidatura d’Unitat Popular significa un reconeixement explícit a un fet històric transcendent com ho fou l’annexió i pèrdua d’autonomia de Vila-romà. L’eliminació del sant és una laïcització de la toponímia que sintonitza amb l’esperit republicà i la societat actual.

L’assemblea local de la CUP ha decidit recentment canviar el seu nom. Després dels tràmits pertinents i un cop finalitzades les eleccions municipals, enlloc d’anomenar-se “CUP Sant Joan-Palamós”, la candidatura passarà a anomenar-se “CUP Palamós Vila-romà”.

Aquest canvi de nom s’efectua principalment per dos motius. Per una banda hi ha la voluntat de fer un reconeixement públic al nom del municipi que el 1942 fou annexionat a Palamós sense el consens democràtic que hauria d’acompanyar una decisió d’aquesta magnitud. Per l’altra banda, hi ha la voluntat d’eliminar els sants del nomenclàtor i amb ells la terminologia eclesiàstica que al llarg dels segles s’ha imposat a les nostres contrades.

Vila-romà és el nom del municipi que l’any 1799, després de dues dècades de plet, certificava oficialment la seva independència envers Palamós. El nucli urbà que popularment es coneix com a Sant Joan de Palamós va perdre la seva independència després de 143 anys, l’11 de maig de 1942. Vila-romà fou annexionat a Palamós, després de la guerra i en dictadura, un moment d’escassa qualitat democràtica, amb una decisió que mai ha estat revisada ni qüestionada de forma efectiva. Durant segles, la pugna administrativa ha acompanyat els nuclis de Palamós i Vila-romà, també el de Vall-llobrega, principalment degut als privilegis reials de la batllia de Palamós, a més de la rivalitat parroquial constatada amb la separació de les dues parròquies el 1428.

Des d'avui el logo de la CUP Palamós Vila-romà està actualitzat. A efectes comunicatius també hi haurà canvis i, per motius operatius, els seguidors hauran d’actualitzar la seva relació amb el perfil públic de la CUP a les xarxes socials per tal d’estar informats degudament.

Hem decidit canviar el nom de la nostra assemblea: reCUPerem la memòria històrica del municipi eliminant la simbologia catòlica. La CUP Sant Soan-Palamós passa a anomenar-se “CUP Palamós Vila-romà”.