ESCOLA PÚBLICA GARANTIA DE COHESIÓ SOCIAL

L'escola pública no és un negoci. No enfoca la seva activitat com a tal sinó com una activitat humana i un bé públic. Per això els problemes no s'amaguen sistemàticament, sinó que són coneguts pels interessats a fi de trobar-hi solucions. La seva funció és únicament i exclusiva educativa i social, i no hi ha cap rerefons de supervivència econòmica. Per això és important defensar i apostar per l'escola pública, impedint així un transvasament d'alumnat cap a la privada-concertada (que comporta tancament de línies públiques i el manteniment de la doble xarxa). A més, cal tenir present que si hi ha problemes de viabilitat greus, com pot derivar-se de la crisi per la Covid-19, qui pagarà el rescat econòmic d’aquelles escoles que no són públiques serà precisament l’erari públic.

Enguany estem plenament afectats per la pandèmia de la Covid-19 i a causa de la crisi generada hem vist alterades les nostres vides i la dels més joves, que han vist interromput el curs escolar. El calendari de matriculacions pel curs vinent també s’ha vist afectat. Malgrat tot, des de la CUP Palamós Vila-romà activem la campanya “Matricula’t a la pública", en la qual exposem obertament els motius pels quals defensem l’educació pública i convidem a les famílies a escollir aquesta opció.  Aquest dimecres 13 de maig s'obre la preinscripció per al segon cicle d´educació infantil, primària i secundària i animem a les famílies i estudiants a moure fitxa per l’educació pública.

Garantir que l'educació arriba a tothom implica gaudir d'una xarxa finançada per l'erari públic que arribi a totes les poblacions i barris de forma suficient. La participació i reivindicació d'aquesta xarxa és la millor garantia per a una societat cohesionada, on tothom pugui trobar les seves oportunitats de desenvolupament i arribar a entendre's amb els altres malgrat els conflictes. Cal una aposta clara i massiva per la xarxa pública, que és aquella que acull tot l'alumnat, i per tant és molt més diversa, rica i plural, i fomenta la cohesió social i l’equitat. Aquest objectiu col·lectiu és molt lloable, però veiem com conviuen dos models d’escola, la completament pública i la privada-concertada.

Per altra banda, les possibilitats d'intervenció i participació de mares i pares és molt més elevat a la pública que en altres tipus d'escoles. També el tipus de relació entre famílies i professionals, i dins els mateixos centres educatius les relacions són més horitzontals i democràtiques en els centres públics. És important que l’educació sigui contemplada i compartida per tota la comunitat educativa. Totes en som responsables.

Aquests són alguns dels motius de caire personal i social que manifesten la convicció clara i unívoca de defensa de la xarxa pública com a única xarxa educativa. La construcció de la futura República catalana cal que es fonamenti en una escola pública, coeducadora, gratuïta, popular, inclusiva i de qualitat, tal i com ja defensava la ILP d’Educació.

Pel curs que ve s'ofertaran les vuit línies que tenen les quatre escoles que hi ha al nostre municipi. No obstant, l'amenaça pel possible tancament d'una línia de P3 amb l'argument de la baixa natalitat és real, ja que qui governa vol considerar que el dret a decidir de les famílies passa per davant de l'aposta decidida per la pública. Per tant, estarem molt pendents de les matriculacions i continuarem defensant que cap línia de les dues escoles públiques de la nostra vila pugui ser mai tancada. Creiem que sota cap concepte hem de permetre que es qüestioni cap línia de la xarxa pública sense plantejar abans un debat profund sobre la conveniència de suprimir els concerts educatius en escoles privades en benefici de l'escola pública.

Som l'única organització política que defensa únicament l'escola pública. Creiem que quan els partits diuen defensar tant la pública com la concertada, qui sempre perd és la pública (com va passar amb el tancament d'una línia al Vila-romà ara farà quatre cursos).

Volem aprofitar també per denunciar la proposta de calendari que, mitjançant una disposició transitòria de l’ordre del Departament d’Educació, s’encamina a obviar les experiències obtingudes del pla pilot sobre la jornada continuada. Veiem com es manté una voluntat de consolidar la jornada partida sense permetre que mares i pares, així com els docents, puguin decidir sobre un fet tant important com és l’horari escolar. En sentirem a parlar.

Degut a les circumstàncies, aquest any la campanya de suport a l’educació pública es realitzarà bàsicament a partir de pancartes a la via pública, publicacions a les xarxes socials i la difusió d’aquest comunicat. Som i serem moltes les famílies que direm que ens sobren motius per a apostar i moure fitxa per la pública.

Esperem, doncs, que la campanya "Matricula't a la pública" sigui un èxit, tot recordant que el model d’escola del nostre país serà el que nosaltres defensem i escollim, com a societat i a partir de les nostres decisions.