MOCIÓ DE LA CUP EN SUPORT A LA ILP PER L'EDUCACIÓ PÚBLICA

Aquesta moció la presenta la CUP perquè sigui debatuda i votada el proper ple del mes de setembre

MOCIÓ DEL GRUP MUNICIPAL DE LA CUP EN SUPORT A LA INICIATIVA LEGISLATIVA POPULAR PER UN NOU SISTEMA EDUCATIU A CATALUNYA

JOAN BOHIGAS CAYUELA, regidor i portaveu del grup municipal de la Candidatura d'Unitat Popular (CUP), presenta la següent moció.

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Atès que l’Assemblea Groga, que agrupa pares i mares, alumnat i professorat, ha impulsat una Iniciativa Legislativa Popular, per tal que el Parlament de Catalunya aprovi una Llei del Sistema Educatiu de Catalunya, sota els principis de democràcia, laïcitat, gratuïtat, coeducació, inclusió, no-discriminació i de qualitat.

Atès que aquesta ILP ve motivada perquè tant l’actual Llei 12/2009 d’Educació de Catalunya (LEC) com la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE) no garanteixen amb totalitat el dret a l’educació pública des de la llar d’infants fins a la universitat.

Atès que la LEC ha propiciat una desigualtat entre els centres de titularitat pública i els de titularitat privada i concertada.

Atès que l’educació pública ha de treballar per a recollir l’ideal pedagògic d’escola catalana i per a totes les persones, exercint el dret de democràcia real en la presa de decisions. Amb això, s’ha de recuperar una gestió democràtica real dels centres, de manera que es garanteixi una autonomia de centres real, sense direccions imposades des de fora i amb projectes discutits en cada centre educatiu; una avaluació que permeti la millora de la pràctica educativa; donar estabilitat i seguretat a les plantilles i assegurar una participació vinculant dels Consells Escolars com a òrgan de trobada de famílies i professorat per la presa de decisions.

Atès que cada vegada més es propicia un model d’educació encarat a la privatització de la gestió dels centres públics amb la incorporació de convenis amb empreses externes sobretot quan parlem d’àmbits com l’emprenedoria i d’innovació, i projectant la figura dels gestors/es com futurs directors/es dels centres educatius.

Atès que en els últims anys els Consells Escolars dels centres han perdut importància com òrgan representatiu i de debat entre els diferents sectors de la comunitat educativa: família, professorat, alumnat, etc., deixant de ser òrgans decisoris per a ser només òrgans consultius.

Atès que la dotació de recursos és insuficient per a què sigui possible la potenciació de plans d’entorn potents -i d’altres actuacions-, per garantir l'atenció personalitzada i l'orientació acadèmica al llarg de tot el procés formatiu, per treballar en xarxa tots els agents educatius de dins i fora els centres d'ensenyament, per a fer possible projectes transversals i rics d'intercanvis i cooperació entre escoles, per garantir la inclusió de l'alumnat amb necessitats educatives específiques, per a fer possible un model educatiu que fomenti l'aprendre a aprendre.

Atès que en cap cas s’han d’acceptar aportacions d’empreses privades en cap etapa de l’educació des de l’escola bressol fins a la universitat. Per tant s’han de buscar estratègies a nivell públic per finançar projectes pedagògics i d’innovació a primària i secundària, projectes d’investigació a les universitats i proposar un sistema de beques-salari per garantir l’accés a ensenyaments postobligatoris.

Atès que s’han d’establir unes mesures adequades de conciliació de temps laboral i familiar, tant per a dones com per a homes del personal docent i d’altres persones que treballen en els centres educatius.

Atès que els processos per tal de formar part de la funció pública en l’àmbit educatiu han de ser transparents i objectius.

Atès que l'Ajuntament de Palamós es va declarar vila groga en el ple del setembre de 2014, a petició de l'Empordà es mou.

Per tot l'exposat, creiem hem de situar com a part del debat municipal i nacional la necessitat de garantir una escola pública de qualitat i per a tothom, que reculli l’ideal pedagògic de l’escola catalana, com a primer servei públic constructor de ciutadania i que treballi per la cohesió social i la igualtat d’oportunitats. Això és, una ciutadania democràtica, lliure, igualitària i solidària. I, d’acord amb aquesta intenció, i conforme l’art. 131 de l’Estatut, cal dotar-nos d’una llei amb capacitat de generar un conjunt normatiu estable, que afavoreixi la majoria de la ciutadania, consensuada per la comunitat educativa i amb una voluntat ferma i declarada de servei per a noves generacions. Una llei que posi l’educació pública (de titularitat i gestió pública) al centre d’un projecte alliberador i de justícia social per a Sant Joan, Palamós, i per a la resta dels Països Catalans.

Tal i com defensa l’assemblea de la comunitat educativa del Baix Empordà “L’Empordà es mou”, juntament amb altres Marees Grogues mobilitzades arreu del territori treballant en defensa de l’educació pública, l’aprovació i implantació de la ILP per l’educació és la resposta necessària per al garant d’aquesta pel què fa a qualitat, igualtat d’oportunitats i justícia social.

La ILP per l’educació ha aconseguit unes 95.000 signatures, gairebé el doble de les requerides per a una iniciativa legislativa popular al Parlament de Catalunya. El 7 de juliol d’enguany es van presentar aquestes signatures amb l’objectiu de què aquesta proposta sigui debatuda i votada al Parlament.

Per tot això, l’Assemblea Local de la CUP Sant Joan-Palamós demana al Ple de l’Ajuntament de Palamós l’adopció dels següents ACORDS:

Primer.- Donar suport institucional a la Iniciativa Legislativa Popular per un nou sistema educatiu a Catalunya.

Segon.- Instar al Govern de la Generalitat de Catalunya que no apliqui la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE).

Tercer.- Instar al Parlament –com planteja aquesta ILP- a debatre un nova Llei del Sistema Educatiu de Catalunya que derogui l’actual Llei d’Educació (LEC).

Quart.- Fer arribar aquest acord a la Comissió Promotora d'aquesta Iniciativa Legislativa Popular, així com al Parlament i al Govern de Catalunya.

CUP SANT JOAN – PALAMÓS

Palamós, a 8 de setembre de 2015, a les 20:00h