MOCIÓ DE LA CUP SANT JOAN-PALAMÓS PER UN MODEL ENERGÈTIC SOCIALMENT I MEDIAMBIENTALMENT SOSTENIBLE

Hi voten en contra: ERC, CIU I PSC - S'ABSTENEN PP I JXP

Les cooperatives són empreses gestionades democràticament pels seus socis. Les cooperatives aporten un valor afegit al sistema econòmic: creen ocupació estable i de qualitat i permeten als ciutadans tenir una influència directa als assumptes del mercat que els afecten.

Quan parlem d’Estructures d’Estat no només ens referim a l’Agència Tributària Catalana, o al Síndic de Greuges. Sinó que també formen part d’aquestes Estructures d’Estat aquelles petites empreses creades al nostre país que tenen una voluntat de servei col∙lectiva, com ho és la generació, distribució i comercialització de l’energia elèctrica.

Recentment el govern espanyol ha creat unes mesures que suposaran la paralització de les inversions en energies renovables, s'ha imposat llindars de potència per a les instal·lacions d'energies renovables, ha retallat les primes que reben les renovables, i ha introduït efectes retroactius en les primes cobrades fins al dia d'avui. Tot plegat, no només ha demostrat que el govern espanyol és incapaç de fer una política industrial estable a llarg termini, sinó que ha posat en evidència que només li interessa fer política de cara a la galeria per amagar el que realment fa: una política clarament al servei dels oligopolis energètics i no pas al benefici de la ciutadania.

Davant aquesta situació, des de Catalunya i les administracions locals només ens queda una solució: fer una llei d'energies renovables que possibiliti que el nostre país pugui caminar cap a la independència energètica i crear un nou teixit industrial basat en les tecnologies per aprofitar els fluxos energètics biosfèrics. Malgrat aquesta situació on els oligopolis energètics encara mantenen privilegis fruit de temps passats d'autoritarisme, hi ha iniciatives que sorgeixen des de la ciutadania que caminen cap a la producció local d'energia sostenible. Som Energia n'és un exemple al qual creiem que l'Ajuntament hi hauria de donar suport.

Som Energia és una cooperativa de consum sense ànim de lucre, d'energia verda que té per objectiu oferir energia 100% renovable, de proximitat i al mateix preu que l'energia «bruta», i ajudar a transformar el nostre territori en un lloc més sostenible i més respectuós amb el medi. Cal remarcar, que el projecte de Som Energia està obert al fet que els ajuntaments en formin part i establir-hi convenis de col·laboració consensuats i a mida.

El Pla d'Acció per a l'Energia Sostenible de Palamós aprovat pel Ple d'octubre de 2014, ja contempla com a acció a prendre amb prioritat alta, la contractació d'electricitat per als equipaments/instal·lacions municipals que provingui de fons 100% renovables.

També el Pla d'Acció Local per a la Sostenibilitat aprovat pel Ple d'abril del 2011, contempla com una de les accions a prendre és l'aplicació de criteris de compra verda per part del Consistori municipal.

Atès que a final de novembre d'aquest any 2016, acaba la segona pròrroga del contracte pel subministrament d'energia elèctrica en baixa tensió dels edificis, instal·lacions i enllumenat públic de l'Ajuntament de Palamós, des de la CUP Sant Joan-Palamós creiem que és el moment de realitzar canvis en la contractació elèctrica municipal.

Per tot això, instem a l'equip de Govern de l'Ajuntament de Palamós que prengui els següents acords:

PRIMER: Que l'Ajuntament de Palamós contracti aquest any 2016 una part del seu subministrament elèctric, com a mínim, a una cooperativa de consum d'energia verda i respectuosa amb el medi ambient.

SEGON: Que l'Ajuntament de Palamós informi i incentivi periòdicament als ciutadans, les empreses i els comerços de la Vila, sobre la possibilitat de contractar els seus subministraments energètics amb empreses alternatives al model energètic actual.

CANDIDATURA D'UNITAT POPULAR DE SANT JOAN – PALAMÓS

Palamós, a 8 de març de 2016, a les 20:00h